Când englezul Richard Trevithick a lansat prima locomotivă cu abur în 1804, aceasta a avut o viteza medie de 8 km/h. Astăzi, mai multe linii feroviare de mare viteză călătoresc în mod regulat de 30 de ori mai repede.
Prima locomotivă cu aburi pe scară largă a fost construită în Regatul Unit în 1804 de Richard Trevithick, un inginer britanic născut în Cornwall. Aceasta a folosit abur cu presiune înaltă pentru a acționa motorul cu o singură cursă de putere. La sistemul de transmisie a folosit o volantă mare pentru a uniformiza acțiunea tijei pistonului.
La 21 februarie 1804, a avut loc prima călătorie feroviară cu abur din lume, când locomotiva cu aburi fără nume a lui Trevithick a transportat un tren de-a lungul fabricii Penydarren, în sudul Țării Galilor. Trevithick a demonstrat ulterior ca o locomotivă poate funcționa pe o bucată de cale ferată circulară, insa nu a trecut niciodată dincolo de stadiul experimental pentru că motoarele sale erau prea grele pentru calea din fontă.
Când a fost inventat trenul cu aburi?
Spre deosebire de bomba atomică, de exemplu, nu exista o singură invenție a motorului cu aburi. Mai întâi a fost mașina pe abur staționară. Apoi in timp, s-a îmbunătățit eficiența și capacitatea de a genera energie. Mai târziu, motorul staționar cu aburi a fost transformat în locomotivă.
Oficial, trenurile au fost inventate când englezii Richard Trevithick și Andrew Vivian au primit un brevet pentru prima locomotivă cu aburi din lume, în 1802.
Puterea electrica
O descoperire semnificativă a avut loc în 1914, când Hermann Lemp, inginer electrictrician, a dezvoltat și a brevetat un sistem fiabil de control electric cu, curent continuu (îmbunătățirile ulterioare au fost, de asemenea, brevetate). Lemp folosea o singură pârghie pentru a controla atât motorul, cât și generatorul într-o manieră coordonată și era prototipul pentru toate sistemele de comandă a locomotivei diesel-electrice. În 1914, primele locomotive funcționale diesel-electrice din lume au fost produse pentru căile Ferate Regale din Saxonia de către Waggonfabrik Rastatt cu echipamente electrice de la Motoare Brown.